Bewegingswerker Jorid liet zich door een vriend meetronen naar de Bourla in Antwerpen voor ‘Werken en Dagen’, de nieuwe (woordeloze!) voorstelling van FC Bergman. 'Trakteer jezelf op een magische ervaring en laat deze voorstelling ook u een grandioze spiegel voorhouden.'

Dat het over de boerenstiel ging en dat er niet in werd gesproken. Dat was alles wat ik wist over Werken en Dagen. FC Bergman, het Antwerpse theatercollectief achter dit stuk, had ik nog nooit aan het werk gezien. 

De zaligheid van het samen-boeren en de fysieke kracht komen op het podium tot uiting in een reeks rituelen en rites: de acteurs dorsen samen, verrichten zwaar werk, oogsten en dansen, en dat allemaal in een abstracte landelijkheid. De dood ligt constant op de loer, maar dan wordt er weer een kind op de wereld gebracht, uit de schoot van een koe. De kip wordt doodgeklopt (nee, gelukkig niet echt, maar het voelt wel zo aan) en coïtus wordt zowel bij mens als dier aangemoedigd en begeleid. De kleur van de oogst is de hele voorstelling de rode draad voor de vreugde van en verwondering voor het leven.

Vrouw tussen oogst op podium.
 Foto: Kurt Van der Elst

Langzaam doet de industrialisering (en hiermee gepaard gaande het kapitalisme) zijn intrede als een stomende, dreunende machine. De acteurs spelen de kleren uit en transformeren van hardwerkende boeren in een orgie van goden, die zelf de machine verafgoden. De spreekwoordelijke spiegel die ons wordt voorgehouden, is nog niet groot genoeg: een achtergelaten boerin probeert te ploegen in de regen, maar ze geeft op: alleen lukt het niet.

De Standaard schrijft: “De kunst van het boeren wordt kunst op zich. Esthetiek primeert.” Dat kan ik niet beter verwoorden. De ene na de andere scène word je meegenomen in nieuwe emoties en prachtige taferelen. Ik zat er met open mond naar te kijken en leefde helemaal mee in de wereld van het mystieke boerenleven. De visuele voorstelling is al grandioos op zich en wordt naar een nóg hoger niveau getild door de muzikanten die meebewegen op en naast het podium. 

De voorstelling draait onder meer rond het verlies aan gemeenschap en boerenverstand, en is een waarschuwing voor het verlies van onze voedselsoevereiniteit, thema’s waar we met De Landgenoten en binnen de agro-ecologische beweging hard aan werken.  Trakteer jezelf op een magische ervaring en laat deze voorstelling ook u een grandioze spiegel voorhouden.

Werken en Dagen, nog tot eind januari op tournee in België,
toneelhuis.be